Hatha yoga

“Op zoek naar rust, bewustzijn en iets voor mij zelf, kwam ik uit bij yoga. Mijn eerste yogales bij Kirsten voelde direct goed. De combinatie van de verschillende houdingen afgewisseld met de meditatieve kant sprak mij zeer aan. Tevens is er een prettige sfeer in de groep en een warme persoonlijke benadering door Kirsten. De lessen worden gegeven in een mooie ruimte in Geleen. Voor mij is de donderdagavond een heerlijk moment van inspanning en ontspanning welke ik niet wil missen. Sinds ik yogalessen volg ben ik me ook dagelijks vaker bewust van zaken en kan ik makkelijker een moment van rust nemen.”
Inge (cursiste)SURYANAMASKARAHet doel van de hatha yoga is ‘het stilleggen van de wervelingen van de geest, van het denken’, evenals het gezond en soepel houden van je lichaam waardoor er verbinding ontstaat tussen hoofd en hart. In de lessen wordt er gewerkt met de balans tussen inspanning en ontspanning. Je ontwikkelt een krachtig lichaam terwijl je tegelijkertijd ontspanning kunt toelaten. De combinatie van verschillende houdingen en ademhalingsoefeningen maakt dat je geest tot rust komt en je lichaamshouding verbetert en spanningsklachten verzachten. De rust en de energie die je na de les voelt, werken door in je dagelijkse leven. Juist in onze jachtige 21e eeuw is yoga een goede manier om aandacht en ontspanning toe te laten. Geen wonder dat yoga de laatste jaren zo populair is.

Een yogales duurt een uur en bestaat uit houdingen (asana’s), korte meditaties, ademhalingstechnieken (pranayama) en een eindontspanning.

Mensen die onbekend zijn met yoga hebben nog wel eens het idee dat het bij yoga vooral draait om het doen van gecompliceerde en ongemakkelijke lichamelijke oefeningen. Het tegendeel is waar. Natuurlijk zijn er veel asana’s waarvoor de nodige kracht en lenigheid nodig is, maar wie begint met yoga merkt al snel dat de meeste klassieke yoga-houdingen tamelijk eenvoudig zijn uit te voeren.