Ashtanga yoga

Yoga is meditatie in beweging. Tijdens yoga ben je gefocust op je ademhaling. Je ademhaling is leidend tijdens je practice. Je beweegt op het tempo en het ritme van je ademhaling. In de houdingen ben je mindful en observeer je wat je zoal tegenkomt aan sensaties in je lichaam, bijvoorbeeld weerstand en rek, maar ook emoties en gedachten.

Ashtanga yoga biedt een extra dimensie aan meditatie in beweging, doordat je steeds een vaste serie van houdingen uitvoert. Na verloop van tijd ken je de houdingen uit je hoofd en hoef je niet meer na te denken over wat je moet doen. Hierdoor kun je extra gefocust blijven op je ademhaling en mindfull blijven. Je wordt steeds minder afgeleid door gedachten. Daarnaast worden de houdingen aan elkaar geknoopt, waardoor je in een aangename dynamische flow komt.

De ashtanga serie werkt helend en reinigend voor het lichaam. Het is een intensieve practice, waarvan je flink opwarmt en gaat zweten. Hierdoor kan het lichaam zich openen en afvalstoffen afvoeren.

Daarnaast is je ashtanga yoga practice een weerspiegeling van jezelf. Hoe ga jij om met weerstand op de mat, zoek je die op, of vermijd je juist weerstand? Hoe jij je gedraagt op de mat is een weergave van hoe jij in het dagelijks leven omgaat met onaangename situaties. Door op de mat de weerstand op te zoeken en de confrontatie met jezelf aan te gaan, werk je van de mat af aan je persoonlijke groei en ontwikkeling.